iPad in de klas

blog

ipad-in-de-klas-ipad1
Steve Jobs presenteert de iPad 1

Op 3 april 2010 zag de eerste iPad het levenslicht. De eerste iPad in de klas liet nog even op zich wachten, maar eenmaal binnen de muren van de school werd de tablet van Apple een leermiddel dat niet meer weg te denken is. Wat maakt dat de iPad in de klas zoveel succesvoller is dan de PC’s en laptops uit het verleden?

Terug naar het jaar 2010. De iPad had een aantal unieke eigenschappen die cruciaal zouden blijken voor het succes van de iPad in de klas. Voor het eerst in de geschiedenis was een device zo draagbaar, gebruiksvriendelijk en intuïtief dat iedereen, van jong tot oud, ermee kon werken. Deze eigenschappen, gecombineerd met killer content, maakten de iPad in de klas tot een succes van ongekende hoogte.

iPad in de klas: gebruiksvriendelijk

De iPad was zo intuïtief te bedienen dat mensen voor het eerst vergaten dat ze een computer gebruiken. In plaats van een muis en een toetsenbord werden de meest elementaire ‘input devices’ van de mens gebruikt: de vingers. Zo ging de focus naar de content en niet naar de bediening van het apparaat.

Ideaal voor het lesgeven; de iPad in de klas was net zo gemakkelijk te bedienen als een boek. Geen onnodig focusverlies voor docent en leerling.

ipad-in-de-klas-gebruiksvriendelijk iPad in de klas: een stuk gebruiksvriendelijker dan de PC van vroeger!

iPad in de klas: Draagbaar

Eenmaal gewend aan de iPad in de tas wil niemand meer terug naar een zware laptop.

Echte rekenkracht voor een fractie van het gewicht van een laptop; voor de brugpiepers met rugpijn natuurlijk een welkome verademing. Voor docenten en schoolbesturen was dit nog niet direct een killer-feature om de iPad het schoolgebouw binnen te halen.

Toch blijkt dat dit op de lange duur mede het succes van de iPad in de klas heeft bepaald. Mensen vinden het prettig om met een apparaat te werken waarvan ze niet voelen dat ze het bij zich hebben. Eenmaal gewend aan de iPad in de tas wil niemand meer terug naar een zware laptop.

iPad in de klas: Content is King

ipad-in-de-klas-content De ware kracht: Apps!

Gebruiksvriendelijke, interessante en uitdagende educatieve apps. Door het enorme succes van de App Store werd het voor ontwikkelaars interessant om hoogwaardige apps te schrijven en voor gebruikers makkelijk om deze te kopen. In het PC-tijdperk was de prijs van software hoog, het verkoopvolume laag en illegale software veelal de norm.

Met de App Store werd dat plotseling allemaal anders. Onder regie van Apple bleven de prijzen van apps laag, waardoor de volumes hoog werden en het in korte tijd normaal werd om apps te kopen. Een succesvolle app kan een ontwikkelaar miljoenen opleveren, terwijl de gebruiker maar enkele euro’s betaalt. Het aanbod is enorm en ontwikkelaars moeten echt hun best doen om de maximale kwaliteit te halen. Een echte win-winsituatie.

iPad in de klas: Uniforme hardware

Omdat iedere iPad hetzelfde werkt, hoeven ontwikkelaars geen rekening te houden met afwijkende systeemeisen. Hierdoor kunnen zij zich op de inhoud richten: het maken van goede educatieve software voor de iPad in de klas.

iPad in de klas: Hoge kwaliteit

ipad-in-de-klas-scherm
Het scherm van de iPad retina: scherp als papier

Bij de iPad is kwaliteit de norm. Niet langer hoeven teksten opgemaakt te worden om ook nog leesbaar te zijn op een oude CRT-monitor. De standaard is het display van Apple. Toen in november 2012 de iPad met retina scherm werd gelanceerd, is de iPad voorzien van het meest scherpe en contrastrijke kleurenscherm ooit. Sindsdien – en voor het eerst – is het resultaat vergelijkbaar met het lezen vanaf papier. Dit kost de ogen een stuk minder energie en dat betekent dat – in tegenstelling tot andere digitale leermiddelen – de iPad in de klas helpt om te focussen op de inhoud en langer fris te blijven.

iPad in de klas: betrouwbaar softwareplatform

De nachtmerrie van iedere ICT-beheerder en docent: een klas vol besmette devices. Betrouwbaarheid van data is enorm belangrijk in het onderwijs. Door het betrouwbare softwareplatform van Apple hoeft niemand meer te vrezen voor het downloaden van een virus.

iPad in de klas: Working together

Ondertussen is de iPad in de klas de logische keuze voor het onderwijs. De betrouwbaarheid is groot, het gesloten systeem van Apple geeft een bepaalde mate van controle over de apps. De iPad heeft zich bewezen als een productief middel, dat tot ver boven het gadget-stadium is uitgegroeid. Op diverse vlakken weet de iPad echt waarde toe te voegen aan lessen, docenten te helpen op de juiste dingen te focussen en leerlingen te prikkelen om honderdtwintig procent inzet te geven.